RENAULT PRESENTEERT NIEUWE ENERGY F1-2014 POWER UNIT

Als eerste fabrikant in de Formule 1 introduceert Renault vandaag tijdens de Paris Air Show zijn nieuwe Power Unit voor volgend raceseizoen: de ENERGY F1-2014. Deze compactere en efficiëntere krachtbron refereert aan de Energy-motoren in de personenauto’s van Renault. Bovendien speelt elektrische aandrijving – net als bij Renaults personenauto’s – een belangrijkere rol dan ooit.

Dat de naam van de Formule 1 Power Unit gelinkt is aan de Energy-motoren in Renaults personenauto’s, is uiteraard geen toeval. Beide vertonen veel overeenkomsten: een kleine turbomotor die niet alleen krachtig is en veel rijplezier biedt, maar bovendien zorgt voor een forse CO2-reductie en een hogere fuel efficiency. 
Dat de ENERGY F1-2014 volgens hetzelfde principe als de Energy-motoren is gebouwd, heeft te maken met nieuwe Formule 1-regelgeving. Deze schrijft namelijk voor dat de auto’s vanaf volgend raceseizoen van kleinere Power Units moeten zijn voorzien. 



1,6-liter V6 turbomotor

In het Formule 1-seizoen 2014 wordt geen gebruik meer gemaakt van 2,4-liter V8-motoren en doet turbocompressie zijn herintrede. Ook is de krachtbron kleiner – met een cilinderinhoud van 1,6 liter – en heeft zes in plaats van acht cilinders.
Verder is directe inspuiting gebruikt en mag tijdens de race slechts 100 kg brandstof – nu is dat zo’n 170 kg – verbruikt worden. Deze maatregelen zorgen, samen met de compactere bouw, voor een 35 procent lager brandstofverbruik dan de huidige Formule 1 V8-motoren.



Energy Recovery System

Doordat de V6-motor een kleinere cilinderinhoud en twee cilinders minder heeft, is het vermogen gedaald van 551 naar 441 kW. Dit vermogensverlies wordt zo goed als volledig gecompenseerd door het Energy Recovery System (ERS). Dit levert maximaal 120 kW elektrisch vermogen – wat wordt gehaald uit rem- en uitlaatgasenergie. Deze 120 kW is tweemaal het vermogen van het huidige energieregeneratiesysteem in Formule 1-auto’s. Door het indrukken van een knop op het stuur krijgt de Formule 1-coureur deze 120 kW voor een duur van 33 seconden (per ronde) tot zijn beschikking - nu is dat slechts 6,7 seconden.

Lees meer op renault.nl

Meer nieuws

08 Mei

DE CROSSOVER VOOR IN DE STAD

Renault CapturDe Captur is de nieuwe urban crossover van Renault. Het ontwerp heeft gew...

07 Mei

GELDERSE HERWERS GROEP VERKOZEN TOT RENAULT DEALER OF THE YEAR 2012

Topprestatie op het gebied van sales en klanttevredenheidDe Herwers Groep is voor de de...

01 Mei

DACIA DOKKER VANAF 15.990 EURO

Veelzijdige personenauto met riante laadruimteMet zijn veelzijdigheid en opvallende, ro...

25 Apr

CONCEPT-CAR TWIZY RENAULT SPORT F1: VERRASSENDE EN SPECTACULAIRE COMBINATIE

Renault introduceert vandaag de Twizy Renault Sport F1 in het Spaanse Valladolid waar d...

15 Apr

DACIA DOKKER VAN VANAF 6.990 EURO

Riante laadruimte, optimale toegankelijkheid en een Dacia-prijsDacia zorgt voor opschud...

11 Apr

OPENING DACIA STORE IN UTRECHT

Potentiële Dacia-kopers en andere geïnteresseerden kunnen vanaf 13 april alle...

21 Maa

RENAULT LEVERT EERSTE ZOE AF

Renault heeft onlangs de eerste ZOE aan een particuliere koper afgeleverd. De sleutel v...

15 Feb

TWIZY VOOR PAUL BOCUSE

Renault verzorgde onlangs het vipvervoer tijdens de Bocuse d’Or, de international...