RENAULT PRESENTEERT NIEUWE ENERGY F1-2014 POWER UNIT

Als eerste fabrikant in de Formule 1 introduceert Renault vandaag tijdens de Paris Air Show zijn nieuwe Power Unit voor volgend raceseizoen: de ENERGY F1-2014. Deze compactere en efficiëntere krachtbron refereert aan de Energy-motoren in de personenauto’s van Renault. Bovendien speelt elektrische aandrijving – net als bij Renaults personenauto’s – een belangrijkere rol dan ooit.

Dat de naam van de Formule 1 Power Unit gelinkt is aan de Energy-motoren in Renaults personenauto’s, is uiteraard geen toeval. Beide vertonen veel overeenkomsten: een kleine turbomotor die niet alleen krachtig is en veel rijplezier biedt, maar bovendien zorgt voor een forse CO2-reductie en een hogere fuel efficiency. 
Dat de ENERGY F1-2014 volgens hetzelfde principe als de Energy-motoren is gebouwd, heeft te maken met nieuwe Formule 1-regelgeving. Deze schrijft namelijk voor dat de auto’s vanaf volgend raceseizoen van kleinere Power Units moeten zijn voorzien. 



1,6-liter V6 turbomotor

In het Formule 1-seizoen 2014 wordt geen gebruik meer gemaakt van 2,4-liter V8-motoren en doet turbocompressie zijn herintrede. Ook is de krachtbron kleiner – met een cilinderinhoud van 1,6 liter – en heeft zes in plaats van acht cilinders.
Verder is directe inspuiting gebruikt en mag tijdens de race slechts 100 kg brandstof – nu is dat zo’n 170 kg – verbruikt worden. Deze maatregelen zorgen, samen met de compactere bouw, voor een 35 procent lager brandstofverbruik dan de huidige Formule 1 V8-motoren.



Energy Recovery System

Doordat de V6-motor een kleinere cilinderinhoud en twee cilinders minder heeft, is het vermogen gedaald van 551 naar 441 kW. Dit vermogensverlies wordt zo goed als volledig gecompenseerd door het Energy Recovery System (ERS). Dit levert maximaal 120 kW elektrisch vermogen – wat wordt gehaald uit rem- en uitlaatgasenergie. Deze 120 kW is tweemaal het vermogen van het huidige energieregeneratiesysteem in Formule 1-auto’s. Door het indrukken van een knop op het stuur krijgt de Formule 1-coureur deze 120 kW voor een duur van 33 seconden (per ronde) tot zijn beschikking - nu is dat slechts 6,7 seconden.

Lees meer op renault.nl

Meer nieuws

01 Aug

ELEKTRISCHE RENAULTS VOOR PALEIS VAN VERSAILLES

Renault heeft met de beheerders van het Paleis van Versailles een overeenkomst gesloten...

26 Jul

FINANCIËLE RESULTATEN RENAULT EERSTE HALFJAAR 2013

Door het succes van de nieuwe modellen en beheersing van de kosten houdt Renault stand ...

23 Jul

ALLIANTIE RENAULT-NISSAN VERKOOPT 100.000 ELEKTRISCHE AUTO’S

De Alliantie Renault-Nissan heeft zijn 100.000e zero emission auto verkocht. De elektri...

22 Jul

RENAULT EN DACIA NIEUWS OP AUTOSHOW FRANKFURT

SCHIPHOL-RIJK – Renault en Dacia presenteren op 10 en 11 september a.s. – d...

09 Jul

RENAULT NEDERLAND OPENT EERSTE DEALER TER WERELD OP FACEBOOK

Ter introductie van de nieuwe Renault ZOE opent Renault Nederland de eerste dealer ter ...

28 Jun

Dacia-prijs voor royale ruimte

De nieuwe Dacia Dokker en Dokker Van blinken uit in veelzijdigheid. Zo is de Dokker dan...

26 Jun

RENAULT INTRODUCEERT MÉGANE R.S. RED BULL RACING RB8

De Renault Mégane R.S. is tijdelijk leverbaar als Série Limitée Re...

26 Jun

NIEUWE ENERGY TCE 130-MOTOR VOOR RENAULT MÉGANE

De Renault Mégane Hatchback, Estate en Coupé zijn per direct leverbaar me...